آکادمیا

راهی برای رسیدن به علم
1 1 1 1 1

برای ورود به پایگاه دانلود مقاله GetArticle کلیک کنید

چطور پیدا کنیم؟

 

پس از آشنایی با ناشران و نشریات معتبر، قدم بعدی پیدا کردن مقاله­‌س. برای جستجوی مقاله سه راه وجود داره.

راه اول استفاده از پایگاه­‌های کتاب‌شناختیه. پایگاه کتاب‌شناختی منبعی از اطلاعات مربوط به محتواهای تمام‌­متن موجود در اینترنت یا کتابخانه‌­هاست. این پایگاه‌­ها اطلاعاتی چون عنوان مقالات، نام نویسندگان، نام ناشران و در مجموع، تمام اطلاعات مربوط به مقالات و کتب و دیگر انواع محتوا را در خود جا می­دن. این به این معنیه که شما از طریق یک پایگاه کتاب‌شناختی فقط می‌­تونید اطلاعات مقالات رو جستجو کنید و دسترسی به متن کامل مقالات ندارید. مهم­ترین ویژگی پایگاه‌­های کتاب‌شناختی اینه که به انتشارات خاصی محدود نمی‍شن. مثلاً، پایگاه Web of Science که ISI هم اطلاعاتش رو از اون می‌گیره، اطلاعات بیش از 20.000 نشریه از تمام انتشارات­‌های معتبر را تو خودش جا داده. پایگاه Scopus هم اطلاعات بیش از 34.000 نشریه رو در خودش جای داده. Google Scholar هم یکی دیگر از این پایگاه­‌هاس که البته بزرگ‌ترین در نوع خودشه و میشه گفت اطلاعات تمام مقالات معتبر رو تو خودش جای میده و حتی اگر متن کامل مقاله جایی در اینترنت بصورت رایگان ارائه شده باشه، اون سایت رو به شما معرفی می‌کنه که ویژگی بسیار خوبیه. سایت Crossref.org هم مرجعیه که تمام مقالات دارای شناسه DOI (حدود 60 میلیون مقاله) در اون لیست شده‌­اند که می‌تونه موتور جستجوی خوبی باشه.

پس، از طریق یک پایگاه کتاب‌شناختی، شما می‌تویند در بین تقریباً همه مقالات معتبر جستجو کنید. این پایگاه­‌ها دو ویژگی منفی برای دانشجوها دارن: اول از همه، دسترسی به اونا برای ما وجود نداره. در واقع، دانشگاه‌­ها وظیفه دارن دسترسی به این پایگاه­‌ها رو برای دانشجوها فراهم کنن، چون هزینه اشتراک این پایگاه‌­ها بعضاً اونقدر بالاس که برای اشخاص قابل تهیه نیست. با این حال، سایت‌­های مختلفی در داخل کشور دسترسی به این پایگاه­‌ها رو برای افراد با هزینه­‌های کم فراهم می‌کنن. ویژگی منفی دوم، احتمال غافل شدن دانشجوها از بعضی منابع خوبه. با وجود تمام فراگیری، باز هم ممکنه این پایگاه‌­ها به هر دلیلی، بعضی از نشریات خوب رو پوشش ندن. پس، باید توجه داشت که نباید به جستجو در این پایگاه­‌ها اکتفا کرد.

راه دوم، استفاده از پایگاه‌­های ناشرانه. هر ناشر معتبری برای خودش یک پایگاه داره (که تو مطلب قبلی مهم­ترین‌­هاش معرفی شد). این پایگاه‌­ها سیستم­‌های جستجوی خوبی دارن و بعضاً امکانات جستجوی اونا از پایگاه­‌های کتاب‌شناختی بیشتره. پس، از اونجایی که ناشران معمولاً در یک حوزه تخصصی فعالیت می‌کنن، اگر ناشران مرتبط با رشته خودتون رو بشناسید، می‌تونن منابع خوبی برای پیدا کردن مقالات شما باشن.

راه آخر، شناسایی نشریات معتبر مرتبط با رشته شماس. اگر این دست نشریات رو بشناسید، اون‌وقت می‌تونید مستقیماً داخل مقالات نشریه جستجو کنید. خوب شاید گفته شه که این نشریات همگی متعلق به ناشران هستن و اگر داخل پایگاه ناشران جستجو کنید، داخل اون نشریات هم جستجو کردید. خوب با یه مثال میشه نکته نهفته تو این مورد رو نشون داد. اگر شما در پایگاه ScienceDirect عبارت Alzheimer را جستجو کنید، بیش از 180.000 پاسخ برای شما میاره. ولی اگر همین عبارت رو در صفحه نشریه Clinical Neurology and Neurosurgery موجود در پایگاه ScienceDirect جستجو کنید، تنها 400 نتیجه نمایش داده میشه. پس اگر نشریه تخصصی رشته خودتون رو بشناسید، می‌تونید از این طریق خیلی سریع­‌تر مقالات خوب پیدا کنید.

در انتها، بعد از پیدا کردن مقالات خودتون، باید به سراغ یکی از سایت­‌های داخلی که کار دانلود مقاله رو انجام میدن برید. تعداد این سایت­‌ها کم نیست و تنوع خدمات اون‌ها هم بالاس. با کمی جستجو، می‌تونید سایت‌های خوبی در این زمینه پیدا کنید.

GetArticle.com
۹۲۶ نمایش
نظرات  (۰)
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است
ارسال نظر
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی