آکادمیا

راهی برای رسیدن به علم
1 1 1 1 1

برای ورود به پایگاه دانلود مقاله GetArticle کلیک کنید

                                                                            مقاله چیست؟


مقاله، متنی علمیه که در نشریات علمی منتشر میشه و با دو هدف نوشته میشه: مقاله علمی-پژوهشی و مقاله علمی-ترویجی. مقاله علمی-ترویجی مقاله‌­ایه که در اون، محقق با جمع­‌آوری اطلاعات اومده در مقالات و کتب دیگر در یک موضوع خاص، اقدام به نوشتن یک مقاله جدید میکنه. در این نوع مقالات، نویسنده اطلاعات را به هدف ارائه یک نتیجه‌­گیری جدید گردآوری می­کنه به همین دلیل، ترتیب قراردهی مطالب در این مقالات بسیار مهمه. مقاله علمی-ترویجی سه بخش مقدمه، بدنه و نتیجه­‌گیری رو شامل میشه: در قسمت مقدمه، موضوع مورد بحث نویسنده تبیین میشه، در قسمت بدنه اطلاعات گردآوری شده میاید، و در بخش نتیجه‌­گیری هم استدلال و نتیجه پایانی نویسنده مطرح میشه.

مقالات علمی-پژوهشی هم از نظر ساختار مثل مقالات علمی-ترویجی هستن با یک تفاوت: تمام یا بخشی از اطلاعات اومده در این مقالات دست‌­اول هستن. یعنی خود محقق با تحقیقات میدانی یا آزمایشگاهی یا هر نحوه دیگری، این اطلاعات رو بدست اورده. طبیعتاً، این مقالات در رشته‌­های مهندسی و پزشکی بیشتر اهمیت دارن.

پس مقاله به دو هدف نوشته میشه: ارائه یک نتیجه­‌گیری جدید از نوشته‌­ها و دستاوردهای پیشین محققان، یا ارائه یک اطلاعات و نتیجه‌­گیری جدید. همونطوری که معلومه، یک نکته بسیار مهم در نوشتن مقالات علمی وجود داره: منابع. نویسنده باید برای نوشتن مقاله خود، از مقالات و کتب معتبری که خونده استفاده کنه. البته منابع دیگری مثل نتایج آزمایشگاهی، تحقیقات میدانی، سایت‌­های معتبر، مصاحبه­‌های کلامی یا مکاتبات متنی هم میتونن به عنوان منابع استفاده بشن. این منابع همگی در انتهای مقاله لیست میشن. البته در مقالات بعضی نشریات، منابع در دل متن بصورت پانوشت میان.

تعداد کلمات مقالات بسته به قوانین نشریات داره. معمولاً نشریات میگن که مقاله‌­ها باید حداکثر 10.000 کلمه باشن (حدود 20 صفحه A4)؛ ولی بعضی نشریات هم هستن که محدودیت کلمه ندارن و بعضاً مقاله‌­های 40 یا 50 صفحه‌­ای هم تو اونا منتشر میشه که این امتیاز خیلی مهمی میتونه برای اون نشریه باشه. اگر شما بخواید یه همچین مقاله­ای بنویسید، باید به دنبال این نشریات بگردید. البته مقاله‌­ای که 50 صفحه باشه، اگر موضوع خوبی داشته باشه، می‌تونه با کمی بسط دادن مطلب و افزایش منابع، در قالب یک کتاب هم نوشته بشه.

موضوع مقالات علمی میتونه هر چیزی باشه. تعداد نشریات آکادمیک به بیش از 60.000 عنوان میرسه. به همین خاطر، شما تو هر موضوع علمی­‌ای که مقاله بنویسید، بالاخره ده‌­ها نشریه می‌تونید پیدا کنید که مقاله شما رو چاپ کنن، البته اگر مقاله شما انگلیسی باشه. تعداد نشریات انگلیسی زبان اومده در پایگاه معتبر Scopus، به 30.000 عنوان میرسه؛ تعداد نشریات فارسی زبان معتبر هم به حدود 140 عنوان میرسه. در مجموع، اگر هم موضوع مقاله شما خیلی خاصه، می‌تونید اول دنبال نشریه مرتبط با اون موضوع بگردید، بعد مقاله بنویسید. یه راه بهتر هم اینه که ببینید مقالاتی که تو اون موضوع منتشر شدن برای کدوم نشریات هستن.

آخرین نکته‌­ای که باید در مورد مقالات بدونید، قوانین مربوط به ارجاع­‌دهی درون متنیه. وقتی شما مقاله می­‌نویسید، در هر جمله مقاله که از اطلاعات یک مقاله یا کتاب دیگه استفاده می­‌کنید، باید همونجا ذکر کنید که این اطلاعات مربوط به کدوم منبعه. نحوه نوشتن این اطلاعات که بهش میگن ارجاع‌­دهی درون متنی، قوانین مختلفی داره که به نشریه مورد نظر شما برای چاپ مقالتون مربوط میشه. به همین خاطره که باید پیش از نوشتن مقاله نشریه خودتون رو انتخاب کنید. معمولاً، در اکثر نشریات داخلی، از استاندارد APA یا همون انجمن روان­شناسی آمریکا استفاده میکنن؛ ولی در مجموع ده‌­ها استاندارد ارجاع­‌دهی معتبر وجود داره که توصیه میشه حتماً با اساتید در این مورد مشورت بکنید.

در انتها، لازمه دو نکته مهم ذکر بشه. همون‌طور که خودتون هم دیدید، آشنایی با نشریات مرتبط با رِشتَتون خیلی مهمه. توصیه میشه حتماً مقالات چندتا از نشریات مهم رشته خودتون رو بطور مستمر مطالعه کنید. نکته دوم هم اینکه، برای منتشر کردن مقاله در نشریات نه از شما هزینه­‌ای گرفته میشه و نه به شما پولی پرداخت میشه. البته، اگر بخواید مقاله شما بصورت دسترسی آزاد، یا همون رایگان، در یک نشریه معتبر منتشر بشه، باید پولی رو به نشریه پرداخت کنید. این هزینه از 100 دلار شروع میشه و برای بعضی از نشریات خیلی معتبر به 5.000 دلار هم میرسه. این به این خاطره که مقاله‌­ای که دسترسی آزاد باشه، درآمدی رو برای نشریه به دنبال نداره پس نشریه درآمد خودش رو از نویسنده می‌گیره، که البته بی­‌انصافیه. در عوض، مقاله دسترسی آزاد چون رایگان منتشر میشه، خواننده­‌های بیشتری هم داره. البته، بعضی نشریات کلاً دسترسی آزاد هستن که برای چاپ مقاله تو اونا باید هزینه­‌ای رو بپردازید، که این هزینه باز به میزان اعتبار نشریه بستگی داره. البته معدود نشریات دسترسی آزادی هم هستن که هزینه‌­ای از نویسنده نمی‌گیرن.

مطالب مرتبط:

داستان مقاله - قسمت اول - مقاله چیست؟ 

داستان مقاله - قسمت سوم - چرا مقاله انگلیسی!

داستان مقاله - قسمت چهارم - چه مقاله‌ای بخوانیم؟(1)

داستان مقاله - قسمت پنجم - چه مقاله‌ای بخوانیم؟(2)

داستان مقاله - قسمت ششم - چه مقاله‌ای بخوانیم؟(3)

داستان مقاله - قسمت هفتم - چطور پیدا کنیم؟

داستان مقاله - قسمت هشتم - چطور بخوانیم؟

 

GetArticle.com
۹۵۸ نمایش
نظرات  (۱)
۳۱ مرداد ۹۵ ، ۱۵:۵۵ محمد آذرکار
بسیار عالی
پاسخ:
ممنون
خوشحال میشیم نظرتون رو راج به بقیه مطالب هم بدونیم! :)
ارسال نظر
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی