آکادمیا

راهی برای رسیدن به علم
1 1 1 1 1

چگونه در ISI مقاله چاپ کنیم؟

 

حتماً شما هم بارها در تبلیغات مجازی یا فیزیکی مختلف به این عبارت برخورده‌­اید ”چاپ تضمینی مقاله تو ISI.“ اگر برای مقاله خودتون ارزش قائلید و معتقدید مقاله مهمیه، لطفاً گول این تبلیغات رو نخورید! دو خطر بسیار جدی ممکنه شما رو تهدید کنه، اگر سمت چنین تبلیغاتی برید. ولی اگر صرفاً می­‌خواید مقاله شما چاپ بشه، احیاناً مقاله‌­ای که شاید خودتون هم ننوشته باشیدش، پس این مطلب بدردتون نمی­خوره!

طی سال­های اخیر، عده‌­ای سودجو، با توجه به میل و نیاز بالای محققان به چاپ کردن مقاله تو نشریات ISI، اقدام به تأسیس نشریاتی قلابی به خصوص تو کشورهای شرق آسیا کردن برای درآمدزایی. عناوین این نشریات خیلی اکادمیک و دهن پر کن انتخاب می­شن و طی چند شماره اول، با خریدن مقاله‌­های مهم از برخی از پژوهشگران، اعتبار علمی خودشون رو بالا می‌­برن. بعد هم، بواسطه این اعتبار کسب شده، خودشون رو وارد لیست ISI می‌کنن. شاید جالب باشه بدونین که فقط نیمی از نشریات لیست شده در ISI ضریب تأثیر یا همون Impact Factor دارن (برای اطلاعات بیشتر به مطلب ISI چیست مراجعه کنید) و مابقی نشریات ضریب تأثیر ندارن. این یعنی چی؟ یعنی حدود 12.000 نشریه لیست شده در ISI رو نشریاتی تشکیل می­دن که اعتبارشون حتی در حدی نیست که ضریب تأثیر یک‌صدم رو از ISI بگیرن. این نشریات، که البته بخش کوچکی از این 12.000 نشریه رو شامل می­شن، از این طریق درآمدزایی می­‌کنن و بعد از مدتی هم نشریه ممکنه منحل بشه و مقاله شما بلاتکلیف بشه! اگر چنین اتفاقی بیفته، مقاله خوب شما سوخت شده چون مقاله‌­ای که شناسه بگیره و منتشر بشه، دیگه نمی­تونه جای دیگه‌­ای منتشر بشه. پس این نشریات تقلبی، اولین خطر پیش روی شما هستن.

خطر دوم اینه که این افرادی که تبلیغات چاپ مقاله می­‌کنن، مقاله شما رو تو یه نشریه واقعی ولی غیرمعتبر منتشر کنن. در این صورت هم مقاله شما به هدر رفته چون هیچ پژوهشگری برای یافتن محتوای لازم برای تحقیقات خودش، سراغ چنین نشریاتی نمی­ره. (برای اطلاع بیشتر از مزایای منتشر کردن مقاله تو نشریه خوب، به مطلب چرا مقاله خود را در ISI منتشر کنیم مراجعه کنید.)

به همین خاطر که برخی دانشگاه‌­ها، اساتید یا دانشجویان مقاطع تکمیلی رو موظف می­‌کنن تا مقالات خودشون رو در نشریات Q1 یا Q2 منتشر کنن. این معیار که به پایگاه کتاب‌شناختی Scopus تعلق داره یک مزیت مهم این پایگاه در مقایسه با پایگاه ISI به حساب میاد. (همونطور که در مطلب ISI چیست هم عنوان شد، ISI تنها مرجع معتبر نیست و هیچ الزامی نداره که مقاله شما حتماً تو نشریات ISI منتشر بشن)

دانشگاه نمی­تونه بگه که، مثلاً، دانشجویان مقالات خودشون رو فقط تو نشریات با ضریب تأثیر بالای 3 منتشر کنن. دلیل­اش هم اینه که ضریب تأثیر 3 نسبیه و به حوزه تخصصی نشریات برمی­گرده: ضریب تأثیر 3 برای نشریات علوم انسانی خیلی خوبه ولی برای نشریات پزشکی یا مهندسی زیاد بالا به حساب نمیاد. اینجاس که معیار Q یا همون کیفیت به کار میاد. پایگاه Scopus بسته به تعداد نشریاتی که تو هر موضوع تخصصی منتشر میشه، که تعداد این موضوعات در Scopus به بیش از 200 زیرشاخه موضوعی میرسه، نشریات را به چهار گروه Q1، Q2، Q3 و Q4 تقسیم می­‌کنه. در نتیجه، نشریه Q1 تو موضوع تاریخ ممکنه ضریب تأثیر 3 داشته باشه، و نشریه Q1 پزشکی ضریب تأثیر 10. پس بهترین کار اینه شما با رفتن به سایت  سایمگو و پیدا کردن نشریات برتر حوزه خودتون، اقدام به چاپ مقالات کنید.

وقتی نام نشریه خودتون رو پیدا کردید، این نام رو تو گوگل جستجو کنید تا شما رو به انتشارات اون نشریه برسونه. بسته به انتشاراتی که اون نشریه رو چاپ می­‌کنه، فرآیند چاپ مقالات متفاوته. در صفحه نشریه، به دنبال عبارات Submit یا Submission بگردید. کلماتی مثل Authors، Guide یا Help هم می­‌تونن کمک کنن. در اکثر مواقع، ابتدا شما باید در سایت انتشارات یک پروفایل نویسنده درست کنید. پس از تشکیل پروفایل، باید قوانین اون انتشارات برای دریافت مقاله رو مطالعه کنید و مقاله خودتون رو مطابق با قوانین اون نشریه (به خصوص نحوه ارجاع‌­دهی و لیست کردن منابع) تنظیم کنید. بعد مقاله رو برای نشریه ارسال می‌­کنید. بعد از یک بازه زمانی معمولاً یک ماهه (یا کمتر یا بیشتر، بسته به نشریه) به شما اطلاع داده می­شه که مقاله پذیرفته شده یا نه.

با اینکه این فرآیند زمان‌­گیر و سخته، ولی ارزش منتشر کردن یک مقاله عالی تو یه نشریه معتبر واقعاً به این زحمت مضاعف می‌­ارزه. یادتون نره که نشریات معتبر همگی تیم تحریریه دارن: گروهی از متخصصان در حوزه اون نشریه که پذیرش مقالات به عهد‌ه‌­شونه. هیچ پارتی­بازی(!) در کار نیست و اگر مقاله شما بی‌­نقص نباشه، این تیم متخصصین اون رو رد می­‌کنن و هیچ تفاوتی نداره که چه کسی درخواست چاپ اون مقاله رو ارسال کرده باشه. بهترین کار برای آسون کردن فرآیند چاپ مقاله مشاوره گرفتن از اساتید، افراد متخصص یا مؤسسات و شرکت‌­هایی که کار مشاوره، و نه چاپ مقاله، رو انجام می­دن. یک بار دیگه به شما توصیه می­کنیم که برای اطلاع بیشتر از مزایای منتشر کردن مقاله تو نشریه خوب، به مطلب "چرا مقاله خود را در ISI منتشر کنیم" مراجعه کنید.

به امید موفقیت روزافزون شما.

 

مطالب مرتبط:

داستان مقاله - ISI چیست؟

داستان مقاله - چرا مقاله خود را در ISI چاپ کنیم؟

داستان مقاله - قسمت اول - چرا مقاله بخوانیم؟

داستان مقاله - قسمت دوم- مقاله چیست؟

داستان مقاله - قسمت سوم - چرا مقاله انگلیسی!

داستان مقاله - قسمت چهارم - چه مقاله‌ای بخوانیم؟(1)

داستان مقاله - قسمت پنجم - چه مقاله‌ای بخوانیم؟(2)

داستان مقاله - قسمت ششم - چه مقاله‌ای بخوانیم؟(3)

داستان مقاله - قسمت هفتم - چطور پیدا کنیم؟

داستان مقاله - قسمت هشتم - چطور بخوانیم؟

 

GetArticle.com
۲۴۲۲ نمایش
نظرات  (۰)
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است
ارسال نظر
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی