آکادمیا

راهی برای رسیدن به علم
1 1 1 1 1

برای ورود به پایگاه دانلود مقاله GetArticle کلیک کنید

چه مقاله‌­ای بخوانیم؟ بخش اول

پس از اینکه با ساختار مقاله و مزایای خوندن مقاله آشنا شدیم، سوال بعدی اینه که، حالا چه مقاله‌­ای بخونیم؟ برای انتخاب مقاله­‌های خودتون، باید دو نکته کلی رو رعایت کنید: انتشارات و نشریات.

مقالات معتبر تو نشریات معتبر منتشر میشن، و نشریات معتبر هم توسط انتشارات­‌های معتبر. نقطه آغاز جستجوی شما شناختن انتشارات­‌های معتبر هستن. حدود نیمی از کل مقالاتی که در پایگاه معتبر ISI منتشر میشن متعلق به پنج انتشارات بزرگ دنیا هستن: انتشارات هلندی-آمریکایی Elsevier (که پایگاه داده ScienceDirect رو در اختیار داره)، انتشارات آلمانی Springer (پایگاه داده SpringerLink)، انتشارات بریتانیایی Taylor & Francis (پایگاه داده Tandfonline)، و دو انتشارات آمریکایی Wiley (پایگاه داده Wiley Online Library) و SAGE (پایگاه داده SAGE JOURNALS) . مجموعه این پنج انتشارات، در مجموع بیش از 14.000 نشریه منتشر می‌کنن و یه جورایی میشه اونا رو مافیای بازار نشر علمی جهان دونست. این انتشارات­‌ها کم‌تر پیش میاد که خودشون یک نشریه رو از ابتدا تولید کنند. کاری که می‌کنن اینه که نشریات معتبری که توسط انجمن­‌های علمی یا دانشگاه‌­های معتبر جهان منتشر میشن رو خریداری می‌کنن و به پایگاه داده خودشون اضافه می‌کنن. به همین خاطر، نشریه­ای که الزویر خریده باشه، حتماً نشریه معتبریه. اگر بخوایم بطور خلاصه با این انتشارات­‌ها آشنا بشیم کافیه که بدونیم حوزه تخصصی کار هر کدوم چیه.

پایگاه داده ساینس‌دایرکت یکی از معتبرترین مراجع علمی جهان در موضوعات علوم پزشکی، علوم زیستی و البته علوم فنی مهندسی هست. با اینکه تعداد نشریات این پایگاه در حوزه فنی مهندسی بیشتره، ولی نشریات پزشکی و علوم زیستی این پایگاه در جامعه علمی از اعتبار بسیار بالاتری برخورداره. از این گذشته، این پایگاه نشریات خوبی هم در موضوعات علوم انسانی و علوم اجتماعی داره.

انتشارات اشپرینگر در تمام موضوعات نشریه منتشر می‌کنه. با این حال، نشریات فنی مهندسی و علوم انسانی این انتشارات از اعتبار بیشتری برخوردار هستند. موضوعات علوم پزشکی، علوم زیستی و علوم اجتماعی هم از جمله موضوعات هدف نشریات این انتشارات هستن. انتشارات اشپرینگر در مجموع، توازن خوبی رو تونسته در انتشار نشریه تو همه موضوعات داشته باشه و همه دانشجوها باید موضوع خودشون رو تو این پایگاه هم جستجو کنن.

انتشارات تیلور یکی از مراجع خیلی خوب برای دانشجوهای علوم اجتماعی و علوم انسانی می‌تونه باشه. این انتشارات هم مثل چهار انتشارات دیگه، در تمام موضوعات نشریه منتشر می‌کنه ولی در موضوعات علوم اجتماعی نشریات به مراتب معتبرتری داره. بچه‌­های فنی مهندسی هم بهتره از این پایگاه غافل نشن.

انتشارات وایلی تمرکز خاصی بر روی موضوعات نداره و در مجموع پایگاه خیلی خوبیه. موضوعات علوم پزشکی و علوم انسانی از جمله موضوعات شاخص نشریات این انتشارات هستن، به خصوص با توجه به این نکته که این انتشارات نشریات خوبی رو از انجمن­‌های معتبر پزشکی جمع­‌آوری کرده.

در انتها، انتشارات سیج. در مقایسه با چهار انتشارات دیگه، این انتشارات کمی کوچک­‌تره. موضوعات علوم انسانی و علوم اجتماعی از جمله موضوعات مهم این انتشارات هستن.

البته این نکته رو باید در نظر گرفت که تمام نشریات معتبر جهان متعلق به این انتشارات­‌ها نیستن. به همین خاطر، تو مطلب بعدی، انتشارات­‌های معتبر دیگه تو موضوعات مختلف رو معرفی کنیم.

مطالب مرتبط:

داستان مقاله - قسمت اول - چرا مقاله بخوانیم؟

داستان مقاله - قسمت دوم- مقاله چیست؟

داستان مقاله - قسمت سوم - چرا مقاله انگلیسی!

داستان مقاله - قسمت پنجم - چه مقاله‌ای بخوانیم؟(2)

داستان مقاله - قسمت هفتم - چطور پیدا کنیم؟

داستان مقاله - قسمت هشتم - چطور بخوانیم؟

GetArticle.com
۹۳۷ نمایش
نظرات  (۰)
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است
ارسال نظر
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی