آکادمیا

راهی برای رسیدن به علم
1 1 1 1 1

باورهایی هستند که روزانه زیاد با آن‌ها سروکار داریم. برای مثال اینکه مکالمه طولانی مدت با تلفن همراه سبب سرطان می‌شود یا اینکه ما تنها از 10 درصد مغز خود استفاده می‌کنیم! اگر شما نیز با این باور ها سروکار دارید یا اطرافیانتان زیاد از این گزاره ها استفاده می‌کنند، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را از دست ندهید!

1.مکالمه طولانی با تلفن همراه سبب سرطان می‌شود: سال‌هاست که ادعاهایی مبنی بر سرطان زا بود اشعه های تلفن همراه می‌شنویم. تحقیقات در این سالها مکررا نشان داده است که هیچگونه رابطه معقولی میان مکالمه با تلفن همراه و سرطان وجود ندارد. برای مثال از سال 1991 تا کنون مکالمه با تلفن همراه 6 برابر افزایش یافته اما آمار سرطان مغز نصف شده است!

2.قرار دادن لپ تاب روی پاها سبب عقیم شدن مردان می‌شود: این شایعه از آنجا شروع شد که مرکز تحقیقات سرطان آرژانتین اعلام کرد در آزمایشی که در آن مردان 4 ساعت لپ تاب را روی پاهای خود قرار داده بودند مشکلاتی در اسپرم های آن ها نمایان شد. اما بعدها مرکزی در فرانسه تحقیقات را کامل کرده و گزارش کرد: اولا امواج لپ تاب به گونه ای نیست که به DNA آسیبی وارد کند و ثانیا این گونه آزمایش مصنوعی است و هیچ کس به طور مداوم 4 ساعت لپ تاب را روی پاهای خود برای چند سال قرار نمی دهد.

3.تنها از 10 درصد مغز خود استفاده می‌کنید: این نیز اشتباه است. اگر ده درصد مغز ما قابل استفاده بود، 90 درصد از آن بیهوده میشد که برای عضو پر مصرفی مثل مغز بعید به نظر میرسد. مغز انسان حدود دو درصد وزن وی را شامل می‌شود. ولی 20 درصد از اکسیژن و گلوکز دریافتی را مصرف می‌کند. اسکن‌های مغزی هم نشان داده است که تمامی مغز در طول یک روز به طور کامل استفاده می‌شود.

4.شیرینی سبب بیش‌فعالی کودکان شما می‌شود: احتمال دارد این باور از جشن هایی که در آن کودکان زیاد شیرینی میخورند و شیطنت می‌کنند آمده باشد، اما باید بدانید شیطانی زیاد کودکان ربطی به شیرینی خوردن آن ها ندارد. البته بیش فعالی ممکن است دلایل دیگری داشته باشد اما ربطی به شیرینی خوردن ندارد. جالب است بدانید با هم بودن کودکان در مهمانی ها سبب ترشح هورمونی در بدنشان می‌شود که آن ها را به فعالیت بیشتر وا میدارد!

5.سکه ای پرتاب شده از ساختمانی بلند سبب کشته شدن شما خواهد شد: اگر اینگونه باشد باید از زیر هر ساختمان بلندی که عبور میکنیم سر خود را با دست ها محافظت کنیم. اما نیازی به این کار نیست، سکه به اندازه کافی به گونه طراحی نشده است که شما را بکشد، خیالتان راحت.

6.یک محل دوبار مورد اصابت رعد و برق قرار نمی‌گیرد: ممکن است یک مکان بارها و بارها مورد اصابت رعد و برق قرار گیرد. ساختمان امپایر استیت نیویورک سالانه صد بار مورد اصابت رعد و برق قرار می‌گیرد! به طور کلی هر مکان بلندی احتمال جذب رعد و برق بالاتری دارد. البته ناسا نیز تحقیقاتی در سال 2003 میلادی در این باره انجام داد که این باور اشتباه را باطل می‌کرد.

7.موها و ناخن‌ها پس از مرگ نیز به رشد خود ادامه می‌دهند: برای محقق شدن این امر شما نیاز به مواد معدنی ذخیره برای بعد از مرگتان دارید. مسئله این است که سر باقی مانده موها را بیرون می‌دهد اما رشدی صورت نمی‌گیرد.

8. اگر غذایی به زمین افتاد اگر زود آن را بردارید میکروبی جذب نخواهد کرد: این نیز مانند باورهای قبلی اشتباه است. گرچه دستگاه گوارش ما به قدری قوی هست که میکروب‌ها را نابود کند اما میکروب هایی که در کف زمین قرار دارند زمان در نابودی یا اثر آن‌ها تاثیر ندارد!

9.تخم مرغ قهوه ای بهتر از تخم مرغ سفید است: از لحاظ ارزش غذایی این دو نوع تخم مرغ هیچ فرقی با یکدیگر ندارند و تنها فرق آن ها در رنگ پوست تخم مرغ است که آن نیز به نژاد مرغ باز می‌گردد. 

GetArticle.com
۴۹۱ نمایش
نظرات  (۰)
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است
ارسال نظر
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی