آکادمیا

راهی برای رسیدن به علم
1 1 1 1 1

مقاله‌ای به تازگی در دی‌جی‌کالامگ درباره سیل خوزستان بازنشر شد که در آن پاره‌ای از تاثیرات سدسازی‌ها بر محیط‌طبیعی این حوزه آبخیز نیز مورد اشاره قرار گرفت، اکنون شاید بد نباشد که مختصری بیشتر در زمینه سدسازی و تجارب مرتبط با آن صحبت شود. مقاله‌ای که در ذیل مورد بازبینی قرار گرفته از نویسنده شناخته‌شده حوزه محیط‌زیست، فیلیپ بال (Philip Ball) است که ایشان به واقع یکی از نویسندگان مشهور گروه دانش وبسایت علمی تخصصی نیچر (Nature) هستند. در مقاله جامع و تعمق‌برانگیز ایشان تاثیرات سدسازی در پرجمعیت‌ترین و در عین حال یکی از سریع‌ترین اقتصادهای رو به رشد جهان یعنی کشور چین زیر ذره‌بین قرار گرفته است. نظر به بازخورد مثبت از جانب خوانندگان دی‌جی‌کالا مگ و ضمناً اهمیت این مساله بر آن شدیم تا این مطلب را نیز بصورت مفصل مورد بررسی قرار دهیم. آنچه در ادامه می‌خوانید، تاثیرات پروژه‌های بزرگ سدسازی در کشوری است که ادعاهای زیادی در این عرصه دارد:

بزرگترین نیروگاه برق‌آبی در جهان

سد سه دهانه چین (China’s Three Gorges Dam) واقع بر روی رودخانه یانگ‌تسه (Yangtze) بدون‌ تردید یکی از بزرگترین و در عین حال جاه‌طلبانه‌ترین پروژ‌های مهندسی جهان است. رودخانه یانگ‌تسه طویل‌ترین رودخانه آسیا و سومین رودخانه طولانی جهان پس از رودخانه‌های نیل و آمازون است که از سمت غربی چین سرچشمه گرفته و در نهایت پس از گذر از نواحی شرقی این کشور به دریای چین شرقی می‌ریزد. نیروگاه برق‌آبی این سد به ترتیب در سالهای ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ میلادی با تولید سالانه ۸۳.۷ و ۹۸.۸ تراوات ساعت (TWh) انرژی توانست گوی سبقت را از سد مشهور ایتایپو (Itaipu Dam) واقع بر رودخانه پارانا (Paraná Rivera) در حدفاصل مرز برزیل و پاراگوئه برباید و بدین‌ترتیب هم‌اکنون سد سه دهانه چین بزرگترین نیروگاه برق‌آبی در سطح جهان است.

ادامه این مطلب را در دیجی کالا مگ بخوانید.

GetArticle.com
۵۷۷ نمایش
نظرات  (۰)
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است
ارسال نظر
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی