نیما رسول زاده، یکی از مدیران ارشد دیجی کالا سفرنامه ای درباره بازدید خود از کره جنوبی نوشته. این سفرنامه شامل مطالبی است که علاوه بر شگفت انگیز بودن انسان را به فکر فرو میبرند.
در ادامه بخش های منتخب قسمت اول این سفرنامه را میخوانیم.
وقتی قرار شد به دعوت شرکت الجی برای شرکت در یک تور رسانهای به کره جنوبی سفر کنم فکرش را هم نمیکردم چند روز بعد قرار است تمام خاطرهی سختکوشی شرقیهای آسیای دور در سریالهای تلویزیونی دوران کودکی را از نزدیک ببینم.
هر چند مقصدمان هنوز کیلومترها از سرزمین اوشین و هانیکو دور بود، اما دیدن مردمی که عاشقانه سرزمینشان را دوست دارند و برای موفقیتش هر کاری که لازم باشد میکنند از هیجانانگیزترین اتفاقاتی بود که میتواند برای هر کسی اتفاق بیفتد.
...
شک نکنید که امپراطوریهای بزرگ کرهای در حوزههای فناوری و خودرو نتیجهی سالها اعتقاد قلبی مردمان چشمبادامی به حمایت از صنایع داخلیشان بوده. درست همان روزها که دنیا در حسرت و عطش فناوریهای شکوفا شده در ژاپن میسوخت و Made In Japanها مشغول فتح بازارهای دنیا بودند و پیش از آنکه پیادهنظام پرتعداد چینیها با سلاح قیمت پایین و نیروی کار ارزان لرزه بر اندام هر صنعتی در دنیا بیندازد، کرهایها با قناعتی تمام عیار محصولات کمپانیهای وطنی را میخریدند و رونقی به بازارشان میبخشیدند که به آنها اعتماد به نفس ورود به بازارهای بیرون از کشور را میداد.
...
رقابت در بازار جهانی بیرحم است. اگر نو نباشی یا درست ندانی که مشتریهایت از تو چه میخواهند هر چه رشتهای پنبه میشود. کرهایها آنقدر باهوش بودند (لطفا همینجا این تصور عمومی که چشمبادامیها با سختکوشی ضریبهوشی پایینشان را جبران میکنند بریزید دور! متوسط IQ اهالی کره، چین و ژاپن چیزی نزدیک به ۱۰۵ است که در مقایسه با متوسط ۸۴ ما فرصتی برای تفاخر جعلی باقی نمیگذارد!) که بدانند برای گسترش دایرهی موفقیت خود نیازمند آخرین فناوریهای روز هستند...
لینک مطلب اصلی: