آکادمیا

راهی برای رسیدن به علم
1 1 1 1 1

برای ورود به پایگاه دانلود مقاله GetArticle کلیک کنید

چرا مقاله بخونیم؟

اگه دنبال ی راه ساده و آسون برای رسیدن به افق‌های علمی هستید یا برای پایان تحصیل خود نیازمند نوشتن پایان‌نامه یا مقاله می‌باشید حتما مطلب زیر را بخوانید...

همه ما با کتاب آشناییم و خیلی‌­هامون هم تا حالا حداقل یک کتاب رو کامل خوندیم. مقاله هم همینطور، چه تو روزنامه، چه تو سایت‌­های خبری و غیرخبری؛ بالاخره مقاله‌­ای بوده که کامل خونده باشیم. ولی اگر دانشجوها رو در نظر بگیریم، و منظورمون از کتاب و مقاله، کتاب و مقاله علمی و آکادمیک باشه، قضیه فرق می‌کنه. برای پاس کردن بیشتر درس‌­ها، دانشجوها باید یک یا چند کتاب مرجع رو بخونن؛ به همین خاطر، برای گرفتن مدرک لیسانس، بسته به رشته تحصیلی، یک دانشجو ده‌­ها کتاب رو می‌خونه. ولی همین دانشجوها، بعضاً حتی تا مقاطع بالاتر تحصیلات عالیه هم پیش نمیاد که مقالات علمی بخونن. خوب، علتش میتونه این باشه دلیلی برای خوندن این دست مقالات ندارن و همون کتاب‌­ها کارشون رو راه می‌ندازه. ولی این حس بی‌­نیازی بیشتر به این خاطره که دانشجوها با مزایای خوندن مقالات علمی آشنا نیستن.

مقالات علمی پنج ویژگی مهم نسبت به کتاب­‌ها دارن. اولین ویژگی، حجم اوناست. یک کتاب معمولاً بین 150 تا 350 صفحه­‌س، ولی مقالات بین 8 تا 20 صفحه هستن. به همین خاطر، خوندن مقالات وقت کمتری می‌گیره و در مدت زمان یکسان، شما می‌تونید مقالات بیشتری نسبت به کتاب بخوانید. البته شاید گفته شه که خوب، مطالبی که تو کتاب میاد خیلی بیشتره و به همین خاطر حجمش بیشتره. ولی نکته اینجاست که نویسنده کتاب دستش بازه تا هر چقدر که میخواد، مطلب خودش رو کش بده که این طولانی شدن‌­ها خیلی وقت­‌ها اضافیه. به همین خاطره که جزوه­‌های درسی معمولاً حجمشون خیلی کمتر از کتاب­‌های درسیه. ولی نویسنده مقاله، از اونجایی که میدونه باید مقالش رو در اکثر مواقع به 10.000 کلمه محدود کنه، پس حرف اضافه نمی‌زنه.

ویژگی دوم، محوریت موضوعیه مقالاته. یک مقاله 10 صفحه‌­ای، در مورد یک موضوع مشخص و خاص صحبت می‌کنه و حتماً مقدمه، توضیحات و نتیجه­گیری رو در خودش داره. اگر موضوع مورد مطالعه شما تخصصی باشه، به احتمال خیلی زیاد هیچ کتابی که فقط به اون موضوع پرداخته باشه نمی­تونید پیدا کنید و مجبورید سراغ فصل­‌های مختلف کتاب­های کلی­‌تر برید. مشکل این کار چیه؟ خوب، نویسنده کتاب نمیاد فصل‌­های کتاب رو جدا جدا بنویسه. مجموعه کتاب معمولاً حول یک موضوع مشخص نوشته میشه؛ پس، اگر شما فقط بخواید یک یا دو فصل از فصل­‌های میانی یک کتاب رو بخونید، ممکنه مطالبی در فصل­‌های قبلی اومده باشه که مجبور بشید برید و اونا رو هم بخونید. اینجاس که مقاله می‌تونه به کمک شما بیاد. در مقاطع ارشد و دکتری، مقالات نسبت به کتب از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.

دلیل سوم، به­روز بودن مقالاته. نوشتن یک کتاب در کم‌ترین حالت هم ممکنه یک سال طول بکشه، ولی مقاله رو میشه در کمتر از یک ماه هم نوشت. به همین خاطر، وقتی یک اتفاق مهم در دنیای علم میفته، اول تعداد زیادی مقاله در مورد اون نوشته میشه و بعدن کتاب­‌هایی که در اون مورد نوشته می‌شن منتشر میشه. به همین خاطر، اگر شما خودتون رو محدود به کتاب کنید، از علم روز عقب میفتید. از اون گذشته، چون دسترسی به مقالات آسون­تر از کتابه، پس ممکنه کتابی که امروز نوشته میشه، سال‌­ها بعد تازه به دست شما برسه.

دلیل چهارم، آشنایی با منابع دیگره. درسته که کتاب­‌ها هم از منابع مختلف استفاده می‌کنن. ولی خیلی کم پیش میاد که شما بعد از خوندن یک کتاب 300 صفحه‌­ای، برید و از دل 100 تا منبعی که انتهای کتاب معرفی شده، منابع بیشتری رو پیدا کنید. ولی یک مقاله 15 صفحه­ای، که 20 تا منبع مرتبط با همون موضوع رو استفاده کرده، خیلی مرجع بهتریه برای پیدا کردن منابع مرتبط با موضوع اون مقاله.

آخرین دلیل، که می­‌تواند مهم­ترین آنها نیز باشد، آشنایی با ساختار مقالات برای نوشتن مقاله است. دانشجویان مقطع ارشد و همچنین اساتید دانشگاها، ملزم به نوشتن مقالات علمی و منتشر کردن آنها در نشریات معتبر هستند. دانشجویان ارشد می‌­بایستی پیش از دفاع از پایان‌­نامه، حتما یک مقاله علمی نوشته باشند. در جدول نحوه محاسبه امتیازات پژوهشی دانشجویان مقطع دکتری، نوشتن مقاله علمی-پژوهشی امتیازی بیشتر از نوشتن کتاب دارد. به همین خاطر، اگر دانشجویان مقالات زیادی خونده باشن، اون‌وقت برای نوشتن مقاله هم مشکلات کمتری نسبت به دانشجویان دیگر دارن.

در مجموع، اگر دانشجویی هستید که رشته خودتون رو دوست دارید و می­خواید تحقیقات انجام بدید، نقطه شروع شما خوندن مقالات و نقطه پایان نوشتن مقالاته. در سال 2015 بیش از 3 میلیون مقاله در جهان منتشر شد. طبق اطلاعات پایگاه معتبر Scopus، در سال 2015، سهم ایران از مجموع مقالات منتشر شده در جهان، 43.000 مقاله بوده، یعنی رتبه 16 جهان که رتبه خوبیه. ولی آمارها نشون میده که طی سه سال گذشته، تعداد مقالات منتشر شده ایران روند کاهشی داشته. این روند کاهشی به این معناس که دانشجویان ما کمتر مقاله میخونن، کمتر علاقه به تحقیق نشون میدن و در نتیجه کمتر مقاله می­‌نویسن. علت بخش قابل توجهی از این اتفاق رو میشه، نه دانشجو، بلکه دانشگاه و اساتیدی دونست که دانشجو رو با مقاله آشنا نمیکنن. ما ظرفیت این رو داریم که سهم بیشتری از مقالات و نشر علم جهان را به خودمون اختصاص بدیم، فقط کافیه مقالات علمی خوب به دست دانشجوهای خوب برسه.

این داستان ادامه دارد... 


مطالب مرتبط:


داستان مقاله - قسمت دوم - مقاله چیست؟ 

داستان مقاله - قسمت سوم - چرا مقاله انگلیسی!

داستان مقاله - قسمت چهارم - چه مقاله‌ای بخوانیم؟(1)

داستان مقاله - قسمت پنجم - چه مقاله‌ای بخوانیم؟(2)

داستان مقاله - قسمت ششم - چه مقاله‌ای بخوانیم؟(3)

داستان مقاله - قسمت هفتم - چطور پیدا کنیم؟

داستان مقاله - قسمت هشتم - چطور بخوانیم؟

GetArticle.com
۱۱۷۸ نمایش
نظرات  (۰)
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است
ارسال نظر
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی