آکادمیا

راهی برای رسیدن به علم
1 1 1 1 1

برای ورود به پایگاه دانلود مقاله GetArticle کلیک کنید

چه مقاله‌­ای بخوانیم؟ قسمت سوم

 

در قسمت قبل، تلاش شد تا مهم­‌ترین انتشارات‌­ها در حوزه نشر مقالات علمی رو معرفی کنیم. ولی نکته مهم اینه که، هر نشریه­‌ای که توسط این انتشارات­‌ها منتشر میشه هم الزاماً درجه یک نیست. این همون نکته دومه که در قسمت اول به اون اشاره کوتاهی شد، یعنی سنجش اعتبار نشریات. برای اینکه بفهمید یک نشریه معتبر هست یا نه، دو معیار وجود داره: معیار Impact Factor متعلق به مرجع ISI، و معیار SJR متعلق به الزویر. هر دوی این معیارها، با روشی متفاوت، بر مبنای تعداد ارجاعاتی که به مقالات یک نشریه میشه، اعتبار نشریات رو می‌سنجن. به این معنی که، اگر دو نشریه در یک سال به تعداد برابر مقاله منتشر کرده باشن، اون نشریه­‌ای امتیاز بیشتری می‌گیره که مقالات دیگر، به مقالاتش ارجاع بیشتری داده باشن. از این جهت، این معیارها برای سنجش میزان اعتبار نشریات خوب هستن. از آنجایی که دسترسی به پایگاه ISI برای همه آزاد نیست، توصیه میشه از معیار SJR، که به مراتب معیار معتبرتری هست، به خصوص در سال­‌های اخیر، استفاده کند. پایگاه مرتبط به این معیار به آدرس SCImagojr.com برای همه آزاد است. در این سایت، شما می‌تونید تو موضوعات مختلف، لیست نشریات برتر جهان بر اساس معیار SJR رو مشاهده کنید. هم‌چنین، این سایت یک معیار دیگه تحت عنوان Q نیز به نشریات نسبت میده. نشریه‌­ای که Q1 باشه یعنی تو حوزه تخصصی خودش، نشریه معتبریه. نمره Q2، Q3 و Q4 هم به نشریات نسبت داده میشه که به ترتیب اعتبار است.

علاوه بر معیارهای بالا، یک عامل دیگه در تشخیص معتبر بودن یا نبودن نشریات وجود داره: نشریات دارای هیئت داوران یا همون Peer-Reviewed.

نشریات Peer-Reviewed نشریاتی هستن که یک تیم چند نفره از متخصصان در حوزه مرتبط با نشریه، مقالات ارسالی به نشریه رو بازبینی و داوری می‌کنن. اگر مقاله ارسالی مورد تأیید این تیم متخصصین باشه، اون‌وقت مقاله تو نشریه منتشر میشه. واضحه که این کار باعث میشه تا مقالات بی‌­اعتبار یا بعضاً دارای اشتباه تو این دست نشریات منتشر نشه. به همین خاطر، مقالاتی که تو نشریات Peer-Reviewed منتشر شده باشن بیشتر از مقالاتی که تو نشریات غیر Peer-Reviewed منتشر شده‌­اند اعتبار دارن. Peer-Reviewed بودن یا نبودن نشریات رو می‌تونین از سایت ناشر نشریه بررسی کنید.

در مجموع، تعدد انتشارات­‌ها و حجم عظیم مقالات منتشر شده در هر سال باعث میشه که محققان کمی سردرگم بشن. ولی با این حال، حتی اگه یک مقاله خوب تو یه نشریه معمولی پیدا کنید که مرتبط با موضوع شما باشه، همون مقاله هم می‌تونه در امر تحقیق به شما خیلی کمک کنه. پس، برای پیدا کردن مقالات خوب، باید کمی حوصله و وقت صرف کنید. به مرور زمان، حتما با انتشارات­‌ها و نشریات خوب ، یا حتی، با نویسنده­‌ها و محقق­‌های برتر جهان تو حوزه تحقیقاتی خودتون آشنا می‌شید.

مطالب مرتبط:

داستان مقاله - قسمت اول - چرا مقاله بخوانیم؟

داستان مقاله - قسمت دوم- مقاله چیست؟

داستان مقاله - قسمت سوم - چرا مقاله انگلیسی!

داستان مقاله - قسمت چهارم - چه مقاله‌ای بخوانیم؟(1)

داستان مقاله - قسمت پنجم - چه مقاله‌ای بخوانیم؟(2)

داستان مقاله - قسمت هفتم - چطور پیدا کنیم؟

داستان مقاله - قسمت هشتم - چطور بخوانیم؟

GetArticle.com
۷۹۰ نمایش
نظرات  (۰)
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است
ارسال نظر
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی