آکادمیا

راهی برای رسیدن به علم
1 1 1 1 1

انتشار ویروس زیکا، نوزادی با سه والد، درمان آلزایمر و شش داستان علمی شاخص سال 2016

1.امواج گرانشی فهم جدیدی از جهان را به ما ارائه می‌کنند: دانشمندان در سالی که گذشت توانستند امواجی را تشخیص دهند که مربوط برخورد دو سیاه‌چاله غول پیکر در 1.3 میلیارد سال پیش بود. آن‌ها امیدوارند با این روش جدید بتوانند در سال 2017 میلادی به کاوش‌های بیشتری در عمق فضازمان بپردازند!

2.انتشار ویروس زیکا از آفریقا به آمریکای جنوبی نیز یکی از موارد چالش برانگیز سال 2016 به حساب می‌آمد.موارد کشف شده مبتلایان به ویروس زیکا در برزیل از مهمترین نگرانی‌های میکروبی سال 2016 بود.

3.کشف سیاره‌ای در نزدیک‌ترین منظومه به منظومه شمسی امید برای رسیدن به سفرهای میان ستاره‌ای را دوباره زنده کرده است. با اینکه این سیاره ویژگی خاصی ندارد اما چون نزدیک‌ترین سیاره خارج از منظومه شمسی است به ما این فرصت را می‌دهد تا تحقیقات مفصلی روی آن انجام دهیم.

4.در ماه آوریل نوزادی با سه والد به دنیا آمد! اولین تولد دنیا با انتقال میتوکندری که برای جلوگیری از انتقال بیماری‌های میتوکندری مادر به فرزند در سال 2016 انجام شد. این تکنیک هم امید و هم جدال زیادی برانگیخت. این نوزاد که هیچ بیماری تاکنون از خود نشان نداده است سه نوع DNA از مادر، پدر و اهدا کننده در بدن خود دارد. این مسئله از لحاظ اخلاقی و امنیتی نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است.

5.ذوب یخ‌های قطبی اکوسیستم منطقه را ارتقا خواهد داد! شنیدن خبر اینکه مساحت یخ‌های قطبی از 6.22 میلیون کیلومتر مربع درسال‌های 1981 تا 2010 به 4.14 میلیون کیلومتر مربع رسیده است تعحبی ندارد اما دانشمندان متوجه شده‌اند که این تغییرات سبب به وجود آمدن اکوسیستمی جدید برای زندگی جانورانی شده است که تا پیش از این امکان زندگی در این مناطق را نداشته‌اند. همچنین تحقیقات نشان داده‌اند که این اتفاق حجم مسافرت و توریسم را بین آسیا و اروپا نیز افزایش خواهد داد!

6.یکی از سوالات مهم دانشمندان این است که "چگونه نسل بشر در کره زمین پخش شده است" که با یافته‌های جدید و شبیه سازی هایی که در سال 2016 انجام شد، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که ابتدا انسان‌ها در آفریقا ساکن بودند اما قبل از اینکه بیابان‌های داغ اطراف این قاره را فراگیرد ابتدا به آسیا و بعدا در اروپا پخش شده‌اند. دانشمندان تخمین می‌زنند این مهاجرت در 72 هزار سال پیش اتفاق افتاده باشد.

7.ساخت باکتری تنها با 473 ژن از مهمترین دستاوردهای زیست‌شناسی در سال گذشته بود. سال‌های زیادی است که دانشمندان به دنبال ساخت موجودی زنده با حداقل تعداد ژن هستند که این امر در سال گذشته محقق شد.

8.درمان آلزایمر: دانشمندان در سال گذشته دارویی کشف کرده‌اند که سبب پاکسازی موادی می‌شود که به گمان آن‌ها وجود آن مواد دلیل اصلی آلزایمر است. اگرچه ممکن است این دارو نیز موجب درمان آلزایمر به صورت دائم نشود، حداقل فایده آن این است که علت اصلی آلزایمر را مشخص می‌کند.
9.اوزون در حال بهبودی: برخلاف تمامی خبرهای ناامید کننده از مسائل تغییرات آب و هوایی و آلودگی محیط زیست این بار دانشمندان کشف کرده‌اند که سوراخ لایه اوزون که بر فراز قطب جنوب ایجاد شده بود در حال ترمیم است. بر اساس توافق‌نامه‌ای که در سال 1987 میان کشورهای دنیا امضا شد همگی متعهد شدند که از استفاده موادی که به لایه اوزون صدمه می‌زند اجتناب کنند که اکنون شاهد کارآمد بودن این توافق‌نامه هستیم.

 

GetArticle.com
۴۳۱ نمایش
نظرات  (۰)
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است
ارسال نظر
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی