آکادمیا

راهی برای رسیدن به علم
1 1 1 1 1

تقریبا نیم میلیون نفر در جهان بالای صد سال سن دارند! آن‌ها نسبت به کل تاریخ بشریت وقایع زیادتری را مشاهده کرده‌اند: جنگ‌های جهانی، اختراع هواپیما و مسافرت با آن، اختراع کامپیوتر و... اما در این مطلب قصد داریم تا 10 پیشرفت علمی بزرگ که دنیا را در صد سال گذشته دگرگون کرده‌اند به شما معرفی کنیم. 

1.اختراع پنی سیلین : قبل از اختراع این آنتی بیوتیک هر جراحت ساده ای می توانست سبب مرگ بشر شود. اما در سال 1928 آنتی بیوتیک پنی سیلین توسط الکساندر فلمینگ کشف شد و جان میلیون‌ها انسان را نجات داد.

2.نوترون‌ها : ما نمی‌دانستیم که در اتم ذرات خنثی وجود دارد که سبب پایدار ماندن آن می‌شود. سرانجام در سال 1932 جیمز چادویک با تحقیقات بر روی هسته هلیوم توانست آن را کشف کند.

3.ساختار DNA : صد سال پیش ما نمی‌دانستیم که دی ان ای از دو مارپیچ تشکیل شده است. تا اینکه در دهه 1950، جیمز واستون و فرانسیس کریک با تحقیقات بر روی هسته سلول از طریق انکسار اشعه ایکس توانستند به ساختار ماده اصلی انتقال حیات دست یابند.

4. ویتامین C : برای مدتی طولانی ما نمی‌دانستیم که آیا خوردن غذا ربطی به سلامتی ما دارد یا خیر؟ اما کم کم به این پی بردیم که خوردن بعضی غذاها هنگام بیماری بهتر است اما در نهایت باز هم نمی دانستیم چه چیز سبب بروز علائم خوب یا بد می شود. در حدود صد سال پیش بود که دانشمندان شروع به کشف و نامگذاری ویتامین‌های مختلف کردند.

5.فراتر از کهکشان راه شیری : جالب است بدانید که صد سال پیش دانشمندان گمان می‌کردند، کل دنیا محدود به کهکشان راه شیری است. البته کسانی نیز بودند که اعتقاد داشتند جهان بسیار بزرگ تر از حد کهکشان راه شیری است، در نهایت ادوین هابل با ساختن تلسکوپ هوکر توانست عکس هایی از کهکشان اندومدا بگیرد. با این عکس ثابت شد که کهکشان ما تنها یکی از کهکشان‌های بزرگ این جهان است. 

6.هیدروژن : صد سال پیش ما فکر می‌کردیم که تمامی جهان دارای ترکیباتی مانند همین ترکیبات موجود روی زمین است. تا اینکه توانستیم از روی نور ترکیبات ساطع کننده آن را تشخیص دهیم. با این تشخیص متوجه شدیم که هیدروژن بیشترین عنصر موجود در جهان است. 

7.صفحه های پوسته زمین : تا پیش از کشف صفحه های زمین فکر میکردیم که پوسته زمین یک تیکه کاملا پیوسته است. اما کشف اینکه قاره ها زمانی به یکدیگر پیوسته بودند و اینکه فسیل های مشابه در قاره های جدا از هم پیدا میشد سبب شد که دانشمندان به این فکر بیفتند که صفحه های قاره های مختلف جدا از هم هستند!

8.سی اف سی CFC : کلورو فلوئور کربن ماده ای است که  به شدت به لایه اوزون آسیب می‌زند اما ما این نکته را دیر دریافتیم.

9. صداقت انیشتین : صد سال پیش ما نمی دانستیم انیشتین چقدر راست می گوید؟ انیشتین راجع به همه چیز درست نمی‌گفت اما در نظریه نسبیت عام وی کاملا درست گفته است. امواج گرانشی، فضا-زمان و تمام پیش بینی های انیشتین که مرتبط با این نظریه بود، گویا هم اکنون اثبات شده است.

10. نژاد انسان : تا قبل از صد سال پیش دانشمندان نمی دانستند که نسل بشر از کجا آمده است. آیا در قاره های مختلف تکامل یافته یا اینکه همه از یک جماعت هستیم؟ اما با پیشرفت علم مشخص شد که بشر در نقاط مختلف تکامل نیافته بلکه همه از یک نوع هستیم!

 

GetArticle.com
۷۳۴ نمایش
نظرات  (۰)
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است
ارسال نظر
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی