آکادمیا

راهی برای رسیدن به علم
1 1 1 1 1

همگی ما این جمله کلیشه ای را بسیار شنیده‌ایم که "پول خوشبختی نمی آورد " یا "خوشبختی را نمی‌توان خرید" اما آیا در حقیقت هم همینطور است؟ اگر ما زندگی یک بی خانمان را با یکی از بازیگران میلیاردر مقایسه کنیم، خوشبختی آن‌ها تفاوتی نمی‌کند؟ قطعا برای تعیین مرز بدبختی و خوشبختی پول، فاکتور مهمی به شمار می‌آید، اما چگونه؟ در سال 2010 میلادی محققان تصمیم گرفتند میزان پولی را  که برای خوشبختی لازم است تعیین کنند.

تحقیقات آن‌ها که ژورنال پناس منتشر شده است نشان می‌دهد که ما برای تعیین مرز خوشبختی و بدبختی باید بین دو نوع از خوشبختی تفاوت قائل شویم. اولی احساس خوش‌بختی روزانه است که مربوط به احساسات روزانه ما در مواجهه با وقایع مختلف می‌شود مانند: استرس، فشار، ترس، شادی، ناراحتی و... . نوع دوم از خوشبختی ارزیابی زندگی نام دارد. دومی به ادراک شخص از تمام زندگی اش بازمی‌گردد و اینکه وی چگونه کل زندگی خود را درک می‌کند؟

در این آزمایش 450,000 نفر مورد سوال قرار گرفتند که دیروز خود را چگونه گذرانده‌اند و اینکه کل زندگی خود را چگونه ارزیابی می‌کنند. البته اطلاعات ابتدایی مانند سن، جنسیت و... نیز از آن‌ها پرسیده شده بود. 

 "آیا دیروز زیاد خندیدی؟ " یا "آیا دیروز استرس داشتی؟" از نمونه سوال‌های خوشبختی نوع اول بودند اما در بخش دوم که مربوط به ارزیابی از زندگی می‌شد مخاطبان می‌بایست نردبانی را تصور می‌کردند که در آن ده پله وجود داشت. پله پایینی 0 به نمایندگی از بدترین حالت و پله بالایی 10 نماینده بهترین حالت بودند. سپس در تحقیق پرسیده می‌شد که گمان می‌کنید در کدام پله ایستاده‌اید؟

اما نتیجه تحقیق: وقتی صحبت از احساسات روزانه می‌شد، پول می‌توانست خوشبختی بخرد، اما این خریدن خوشبختی دارای محدودیت بود! 

هر چقدر پول بیشتری داشته باشید، خوشبختی روزانه شما بیشتر رشد می‌کند اما این خوشبختی پولی محدود به درآمد 75 هزار دلار در سال است. این یعنی اگر شما سالانه 150 هزار دلار درآمد داشته باشید به این معنا نیست که خوشبختی روزانه شما تفاوت چندانی با شخصی با درآمد 75 هزار دلاری است. 

اما ارزیابی از کل زندگی چطور؟

گرچه این سوال کلا از حوزه قبلی جدا است اما بدون هیچ محدودتی هر چقدر که شما پول بیشتری داشته باشید از زندگی خود ارزیابی مثبت‌تری خواهید داشت.  نتیجه تحقیقات این شد که پول سبب رضایت از زندگی می‌شود اما شاید خوشبختی روزانه را تامین نکند. در طرف دیگر، درآمد پایین قطعا روی هر دو معیار خوشبختی اثر منفی می‌گذارد. 

چرا این اتفاق می‌افتد؟ 

محققان می‌گویند درآمد پایین مشکلات زندگی را از لحاظ احساسی بدتر می‌کند. برای مثال طلاق، بیماری یا تنهایی را در نظر بگیرید. این مشکلات در زندگی افراد با درآمدهای مختلف رخ می‌دهند اما افرادی که درآمد پایین‌تری دارند از این مشکلات آسیب بیشتری می‌بینند. البته محققان در ارزیابی کلی از زندگی به نقش مهم تحصیلات نیز اشاره می‌کنند (که تحصیلات با سطح درآمد هم رابطه دارد). در نهایت می‌توان گفت که پول  در ارزیابی کلی و روزانه ما از زندگی نقش مهمی دارد. 

مطالب مرتبط:

راهنمای جستجو در پایگاه PNAS

GetArticle.com
۷۸۳ نمایش
نظرات  (۰)
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است
ارسال نظر
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی